Overweg Heemstede weer open voor fietsers en wandelaars

29 JULI 2016, HEEMSTEDE

Fietsers en wandelaars kunnen weer gebruik maken van de overweg op het Laantje van Alverna in Heemstede. Voor veel mensen is dit de toegangspoort tot het natuurgebied aan de westkant van de bebouwde kom van Heemstede. Vandaag verwijderde ProRail de hekken die zij in 2014 plaatste om de overweg af te sluiten wegens een ‘onveilige’ situatie. De nu geplaatste hekken maken oversteken mogelijk.

Openbare overweg

In december 2015 besloot de Raad van State dat de overweg bij het Laantje van Alverna openbaar is. Iedereen moet hier dus gebruik van kunnen maken. In navolging hierop sommeerde de Raad van State ProRail om voor 1 augustus de hekken te verwijderen en met een oplossing te komen waarbij men gebruik kan maken van de overweg, zonder dat de veiligheid in het geding komt. Dat is nu gebeurd. Belangenorganisaties Fietsersbond en Wandelnet zijn blij met het opnieuw openstellen van de overweg: “Voor veel fietsers en wandelaars is deze overweg de manier om het natuurgebied aan de andere kant van het spoor te kunnen bereiken”, aldus Martijn van Es van de Fietsersbond. Dit natuurgebied trekt veel bezoekers die komen genieten van het bos, de landgoederen en de daar achter gelegen duinen en het strand.

Veilige oplossing

ProRail heeft aangegeven in de toekomst te willen kijken naar betere manieren om de overweg te beveiligen. Fietsersbond en Wandelnet zeggen uit te kijken naar deze voorstellen. “Naast het recreatieve belang hechten wij uiteraard veel waarde aan de veiligheid van fietsers en wandelaars. We steunen ProRail daarom in hun intentie een zo veilig mogelijke spoorwegovergang te creëren. We willen graag concrete afspraken maken om hier in de toekomst samen in op te trekken”, zo laten de organisaties weten.