Fietsersbond eist harde maatregelen tegen opvoeren scooters

25 APRIL 2016

De Fietsersbond is verbijsterd dat BOVAG-bedrijven nog steeds grootschalig meewerken aan het opvoeren van brom- en snorfietsen. Uit onderzoek van de PvdA naar het opvoeren van scooters blijkt dat driekwart van de tweewielerbedrijven daar nog steeds aan meewerkt. Volgens Fietsersbond-directeur Saskia Kluit wordt het tijd voor harde maatregelen: “Opvoeren verbieden en opvoerende bedrijven moeten een boete krijgen.”

Overlast en gevaar
De Fietsersbond voelt zich betrokken bij dit onderwerp omdat opgevoerde (snor)scooters veel overlast en gevaar veroorzaken op het fietspad. Bij de discussie over de verplaatsing van snorscooters naar het fietspad heeft de BOVAG-afdeling gemotoriseerde tweewielers altijd aangegeven dat het verplaatsen van de scooter naar de rijbaan onnodig veel gevaar oplevert voor scooterrijders en dat het probleem bij de bron aangepakt moet worden: de opgevoerde scooters. Nu blijkt dat BOVAG-leden zich niet houden aan het in 2004 gesloten convenant om geen scooters meer op te voeren, is volgens de Fietsersbond de maat vol.

Kluit: “De snorscooter moet naar de rijbaan, er gebeuren te veel ongelukken waar fietsers en scooterrijders allebei letsel oplopen. Daarnaast moet de Kamer echt gaan nadenken over een verbod op snorfietsen, omdat keer op keer blijkt dat de sector niet met de verantwoordelijkheid voor het snelheidsregime om kan gaan. Een e-bike kan net zo hard en is veel minder gevaarlijk op het fietspad.”