Inschrijving grootste fietsonderzoek ooit gestart

Al duizenden Nederlanders ingeschreven voor Fiets Telweek

25 AUGUSTUS 2015
Het grootste fietsonderzoek ooit moet belangrijke data opleveren om het fietsbeleid in Nederland te verbeteren.

Op 14 september start Nederlands grootste fietsonderzoek ooit, mede mogelijk gemaakt door de Fietsersbond. Voor het eerst worden alle fietsbewegingen in kaart gebracht die fietsers maken. Het onderzoek duurt een week, waarbij zoveel mogelijk fietsers worden opgeroepen mee te doen. Inmiddels hebben zich al meer dan 4.000 deelnemers aangemeld. De resultaten van het onderzoek worden gebruikt om het Nederlandse fietsnetwerk te verbeteren.

Speciale app
Voor het onderzoek is een speciale app ontwikkeld: de App de Fiets! app. Deze app meet welke routes fietsers fietsen, hoe lang zij erover doen en waar grote vertragingen zijn. Fietsers nemen deel aan het onderzoek door de gratis app te downloaden in de App store en Google Play – of rechtstreeks via www.fietstelweek.nl Onder de deelnemers worden 20 Batavus fietsen verloot.

Breedgedragen onderzoek
Het fietsonderzoek is tot stand gekomen dankzij een unieke samenwerking van diverse partijen. Naast de Fietsersbond werken ook de Nederlandse provincies en stadsregio’s, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en het Bredase hoger onderwijsinstituut NHTV mee aan de ontwikkeling en verwerking van het onderzoek.

De Fietsersbond wil met zijn bijdrage aan de Fiets Telweek meer kennis opbouwen over waar de Nederlandse fietser nu precies fietst. Adjunct-directeur Saskia Kluit noemt de cijfers cruciaal om een schaalsprong in het fietsbeleid te bewerkstelligen. "Als we weten waar fietsers rijden en waar ze in de vertraging ondervinden, kunnen we gericht actie ondernemen om die fietsroutes te verbeteren."