Ouderen veilig op weg met eerste intelligente fiets en strooirouteplanner

15 DECEMBER 2014

Voor fietsers komt innovatieve techniek binnen handbereik die ze waarschuwt voor gevaarlijke situaties, zoals paaltjes en inhalende fietsers. Vandaag is in aanwezigheid van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) voor het eerst een buitenrit gemaakt op de allereerste ‘intelligente fiets’ die waarschuwt voor deze gevaarlijke situaties. Daarnaast lanceerde minister Schultz vandaag de ‘strooirouteplanner’, die glijpartijen kan helpen voorkomen door te laten zien waar gestrooid wordt.

De twee initiatieven zijn ontwikkeld door TNO, de Fietsersbond en Roessingh R&D, met steun van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De innovaties moeten met name de fietsveiligheid van ouderen vergroten. Oudere fietsers zijn een bijzonder kwetsbare groep in het verkeer.

Minister Schultz is blij met deze innovaties: “Voor Nederland-fietsland is het belangrijk dat mensen blijven fietsen, ook wanneer we wat ouder worden. De slimme oplossingen die vandaag zijn gepresenteerd, zoals de intelligente fiets en de strooirouteplanner, helpen ouderen om veilig te blijven deelnemen aan het verkeer.”

‘Veilig en Bewust op de Fiets’

De oplossingen zijn ontwikkeld door TNO, de Fietsersbond en Roessingh Research & Development. Zij onderzoeken samen hoe fietsen veiliger kan worden gemaakt voor ouderen door hun fietsgedrag op tijd aan te passen. Uit onderzoek blijkt dat het risico op letsel als gevolg van een val met de fiets flink toeneemt vanaf de leeftijd van 55 jaar. Het onderzoek doen de drie organisaties in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu binnen het programma ‘Veilig en Bewust op de Fiets’. Hiervoor ontvingen de betrokken partijen een subsidie van € 300.000 van het ministerie en investeerden zij zelf samen nog eens drie ton.

Slimme fiets

TNO ontwikkelde binnen het project ‘Veilig en Bewust op de Fiets’ een intelligente fiets met een informatie- en waarschuwingssysteem dat zorgt voor veiliger en comfortabeler fietsen. De fiets kan obstakels zoals paaltjes en geparkeerde auto’s detecteren met een radar aan de voorkant. Ook waarschuwt de fiets voor achteropkomend verkeer via een camera achterop de fiets. Dit waarschuwen gebeurt met een trilsignaal, onder andere vanuit de handvatten. Doordat alle hardware en software geïntegreerd is op de fiets, kunnen testen op de openbare weg plaatsvinden. In 2015 wordt deze fiets gebruikt in testen met proefpersonen en ouderen om het systeem verder te verbeteren en naar de markt te brengen.

Strooirouteplanner

De Fietsersbond ontwikkelde de ‘strooirouteplanner’, waarin de strooi- en veegroutes van gemeentes en provincies zijn opgenomen. Vrijwilligers van de Fietsersbond uit het hele land hebben deze strooiroutes in de bestaande Fietsersbond Routeplanner ingevoerd. Bezoekers van de routeplanner kunnen nu het profiel 'strooiroutes' kiezen en krijgen dan hun route van A naar B via gestrooide routes in beeld. De Fietsersbond verwacht dat deze planner veel valpartijen, met alle gevolgen van dien, kan voorkomen in perioden van gladheid en sneeuw. “En uiteraard is deze strooirouteplanner zinvol voor álle fietsers, van jong tot oud. Vorige week dinsdagochtend meldden zich in één ziekenhuis in Utrecht al 90 fietsers bij de Eerste Hulp”, aldus Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond.

Contactpersonen
  • Medium square fblogo staandrgb

    Fietsersbond Persvoorlichting

    Op piketbasis is er altijd een woordvoerder beschikbaar: 030-291 81 11
Over Fietsersbond

De Fietsersbond komt op voor de belangen van fietsers in Nederland en zet zich in voor meer en betere mogelijkheden om te fietsen. Dat kan dankzij de steun van onze leden. De Fietsersbond heeft bijna 35.000 leden, 150 afdelingen en 1500 actieve vrijwilligers, verspreid over heel Nederland.