Nieuwe dynamokoplampentest Fietsersbond

17 OKTOBER 2014

TestKees testte 16 dynamokoplampen met schakelaar van 10 tot 27 euro, die zowel geschikt zijn voor banddynamo's als naafdynamo's. ‘De kwaliteit van fietslampen blijkt ontzettend vooruit gegaan, dankzij de leds die steeds beter worden. Maar ze zijn niet allemaal even goed, ook niet in de prijsklasse van 10 tot 27 euro, waarvoor je in principe een aardige lamp kan krijgen. Sommige fietslampen zijn nooit aangepast en gebruiken verouderde ledjes. Als je vaak in het donker fietst, is een duurdere lamp de moeite waard. Bijvoorbeeld de Philips Saferide 60 of Busch & Muller Lumotec Luxos,’ aldus TestKees, de onafhankelijke en kritische consumentenvoorlichter van de Fietsersbond

Verouderde lampen
TestKees constateerde ook dat op nieuwe fietsen vaak nog verouderde lampen gemonteerd worden. ‘Een halogeenlamp in combinatie met een naafdynamo kan echt niet meer. Voor de energie die het je kost om zo’n lamp draaiende te houden, kun je veel beter licht krijgen.’

Fietsverlichtingscampagne Ik Wil Je Zien
Het onderzoek maakt deel uit van de fietsverlichtingscampagne die de Fietsersbond sinds 1995 voert. Tientallen lokale afdelingen van de bond houden van oktober tot januari overal in het land voorlichtings- en reparatieacties. Dat doen ze op verschillende manieren; soms samen met de politie of/en de lokale fietsenmaker, zowel op straat als bij scholen. In 2013 waren er meer dan 100 acties. Een overzicht van de acties in 2014 en andere informatie staat op www.fietsersbond.nl/fietsverlichting.