Fietsersbond verheugd over winnen ‘Intertraffic Safety Special Jury Award’

25 MAART 2014

Vandaag is in Amsterdam op de internationale verkeersbeurs Intertraffic bekend gemaakt dat de Intertraffic Safety Special Jury Award is toegekend aan het project ‘Savecap’. Dit project beoogt personenauto’s botsvriendelijker te maken voor fietsers in het geval van een aanrijding. Het is een samenwerkingsprogramma van de Fietsersbond met TNO, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Centraal Beheer Achmea en de Zweedse fabrikant van auto-onderdelen Autoliv. Het project ontwikkelde baanbrekende nieuwe technieken zoals een airbag aan de buitenkant van de voorruit van personenauto’s en een systeem dat automatisch remt voor fietsers vlak voor een aanrijding. Het project toonde bovendien de grote potentie van dit soort systemen aan: per jaar zijn er alleen in Nederland al 60 dodelijke en 300 ernstig gewonde verkeerslachtoffers onder fietsers te besparen.

Airbag voor fietsers

De Fietsersbond nam in 2007 het initiatief om een airbag voor fietsers op auto’s te ontwikkelen. De Fietsersbond benaderde TNO met de vraag om computersimulaties van botsingen tussen personenauto’s en fietsers te doen, om zo te leren hoe personenauto’s veiliger kunnen worden voor fietsers. Uit deze studie bleek dat fietsers bij een botsing anders op auto’s terecht komen dan voetgangers. Voor de veiligheid van fietsers moesten dus aanvullende maatregelen bedacht worden.

Auto-industrie aan zet

Aanvankelijk stuitte het onderzoek op scepsis. Het is daarom des te verheugend dat de internationale vakwereld met deze prijs aangeeft, de resultaten van Savecap te omarmen. Ook de directeur van het Europese veiligheidsprogramma EuroNCAP, de Nederlander Michiel van Ratingen, benadrukte onlangs het belang van de veiligheid van fietsers in Europa en de baanbrekende bijdrage die het project Savecap daaraan geleverd heeft. “Wij hopen dat de verschillende partners, met name de auto-industrie, voortvarend aan de slag gaat met deze kansrijke maatregelen om het aantal fietsslachtoffers aanzienlijk terug te dringen”, aldus Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond.

Interview op website Vogelvrije Fietser

Op de website van de Vogelvrije Fietser staat een interview met Theo Zeegers van de Fietsersbond, die vanaf het begin het bij airbagproject betrokken is.